TOPLU SİPARİŞLER

SEMT GRUPLARI / TOPLU SİPARİŞ YÖNTEMİ VE AŞAMALARI

DBB “topluluk destekli üretim” (TDÜ) örgütlenmelerini teşvik eder. Örneğin semt grupları oluşturabilir ve bu gruplar içinde toplu siparişler yapabilirsiniz.

Toplu siparişlerin mantığı basittir: Siparişlerimizi ortak adreslere yönlendirerek nakliye ile ilgili ekolojik ve parasal maliyetleri azaltırız. Ayrıca üreticilerimizin işini de kolaylaştırmış oluruz. Ürünler geldikten sonra her alıcı ürün bedelini doğrudan üreticinin hesabına gönderir veya sipariş koordinatörü (gönüllü olursa) sipariş sahiplerinden tutarları toplayıp üreticiye toplu olarak gönderir. Kargo/nakliye masrafları da sipariş bedelleri veya (tercihen) ağırlıkları üzerinden paylaşılır.

Semt grupları esnek ve dinamik şekilde oluşturulabilir. Örneğin bir kişi DBB e-posta listesine “Şu üreticilerden şu adrese sipariş vermek istiyorum, benimle birlikte sipariş vermek isteyenler bana yazabilir” şeklinde bir duyuru yapabilir. Bunun sonrasındaki iletişim için telefon, e-posta, Messenger, Whatsapp vs. çeşitli imkanlar kullanılabilir.

Toplu sipariş için şu iki rol söz konusudur bunları tek kişi de yapabilir:

  • Sipariş koordinötörü: Siparişleri toplayıp üreticiye/üreticilere ileten kişi
  • Teslim sorumlusu: Kargoyu / paketleri karşlılayan, gerektiği kadar tutan ve sipariş sahiplerinin teslim almasına yardımcı olan kişi

Not: DBB üreticilerinden ürün temin etmenin tek yolu toplu sipariş organizasyonları değildir. Üreticilere ve ürün listelerine her zaman bireysel olarak ulaşılabilir ve tercih edilen yöntemlerle ürün tedariki yapılabilir. Bazı DBB üreticilerinin kendi düzenli teslim yöntemleri de vardır.

TOPLU SİPARİŞLER İÇİN ÖNERİLEN AŞAMALAR

SİPARİŞ KOORDİNATÖRÜ:

  1. Koordinasyon için gönüllü olan bir kişi, DBB e-posta listesinde (veya başka yollarla) toplu sipariş duyurusunu yapar. Örneğin: “Şu üreticilerden toplu sipariş için koordinasyon yapmaya gönüllüyüm, siparişe katılmak isteyenler bana/bu gruba yazabilir” gibi. 
  2. Bu duyuruda tercihen ortak teslim adresini, sipariş yapılacak üreticinin/üreticilerin güncel ürün listelerini ve sipariş takvimini belirtir.
  3. Toplu siparişe katılmak isteyenler koordinatörle iletişim kurar, isim, telefon, e-posta gibi bilgilerle birlikte siparişlerini bildirirler.
  4. Koordinatör siparişleri üreticilere ulaştırır.
  5. Üreticiler ürünleri hazırlar ve gerekiyorsa üzerine alıcıların isimlerini yazarlar. Kolileri kargoya verir veya doğrudan adreslere getirirler.
  6. Koordinatör (veya teslim noktası sorumlusu) ürünlerin geldiğini gruba haber verir ve ürünler toplu teslim adresinden alınır.
  7. Sipariş listeleriyle teslim alınan ürünler arasında farklar varsa teslim listeleri güncellenir.
  8. Koordinatör, tek tek sipariş verenlerin kargo paylarını ürün ederleri (veya mümkün olursa ürün ağırlıkları) üzerinden orantılayarak hesaplar. Ürün ederleriyle birlikte bu tutarları sipariş sahiplerine bildirir. Üreticiye yapılacak ödemelerin topluca yapılması için yardımcı olabilir.
  9. Koordinatör hesaplamalarını süreç içinde (veya dağıtımından sonra) grupla paylaşır.

ÜRETİCİLER:

  1. Sipariş koordinatörüne güncel ürün listelerini iletmek ve kargo veya teslim tarihini bildirmek.
  2. Her ürünü uygun bir ambalaj içine koymak ve eğer isteniyorsa, her ürünün üzerine alıcısının adını yazmak.
  3. Ürünleri sağlam kolilere veya kasalara, olası sarsılma ve darbelere karşı korunacak şekilde yerleştirmek.
  4. Kolilerin belirlenen zamanda teslim noktalarına ulaşmasını (kargo ile veya doğrudan teslim ile) sağlamak.
  5. Eğer koliler kargo ile gönderiliyorsa, kargoların gönderi numaralarını ve diğer önemli bilgileri not etmek ve aynı spiariş koordinatörüyle paylaşmak.

TESLİM SORUMLUSU:
(Teslim sorumlusu koordinatör ile aynı kişi olabilir veya olmayabilir.)

  1. Kargoların ulaşacağı günde/günlerde adreste bulunmak veya birinin bulunmasını sağlamak.
  2. Koordinatörle iletişim halinde gönderilen bütün kolilerin gelip gelmediğini kontrol etmek, gelmemişse göndericiyle ve/veya kargo şirketiyle temas kurmak.
  3. Gelen kolileri uygun (yeterince serin ve rahat) bir mekana koymak, açıp alınmaya hazır hale getirmek, kırık/bozuk ürün varsa ayırıp not etmek.
  4. Ürünlerin alınmaya hazır olduğunu sipariş sahiplerine veya koordinatöre bildirmek.
  5. Mümkünse ürünlerini almaya gelecek olan arkadaşlar için listeler hazırlayıp uygun bir yere asmak veya koymak.
  6. Ürünlerini teslim almaya gelen kişiler için adreste hazır bulunmak veya birinin bulunmasını sağlamak.

SİPARİŞ VERENLER İÇİN ÖNEMLİ NOKTALAR

  1. Toplu sipariş sürecinde grup iletişimini takip etmek.
  2. Toplu teslim adresi sorumlusunun iletişim bilgilerini bir yere not etmek.
  3. Ürünler toplu teslim adresine ulaştığında olabildiğince hızlı bir şekilde ürünleri almaya gitmek.
  4. Ürünleri almaya giderken sipariş edilen ürün listesinin bir kopyasını yanında bulundurmak.
  5. Ürünleri almaya giderken taşıma için uygun torba, çanta, kasa vs.’yi yanında götürmek.
  6. Ürün ve kargo payları bildirildikten sonra olabildiğince kısa süre içinde ödemeyi yapmak.

DİĞER NOKTALAR

  • Yeterince büyük alımlarda bireysel teslim (doğrudan adrese kargo) tercih edilebilir.
  • Sipariş verme süresi bittikten sonra yeni ya da ek sipariş girmek mümkün olmayabilir.